Jordskalv i Umeå!

2010-06-16 / 00:00:42

Stort jordskalv i Umeåområdet

Det var vid 22:30-tiden som boende i och omkring Umeå kände hur husen skakade.

Hemma hos Björn och Yvonne Gillewård i Klappmark norr om Umeå Skakade det ordentligt.
- Hela vitrinskåpet började skaka. För tre-fyra år hade vi ett litet skalv, men det här var det kraftigaste jag varit med om. Vi sprang ut för att se om det inträffat ett jordskred, säger Björn Gillwård.

Makarna Gillwård var långt ifrån ensamma om att känna av skalvet. Samtal från hushåll i bland annat Robertsfors, Sävar och Rödålund strömmade under tisdagskvällen in till redaktionen och VK.se var stundtals så överbelastad att nätet låg nere.

Reynir Bödvarsson är föreståndare vid intitutionen för geovetenskap vid Uppsala Universitet.
- Det är för tidigt att säga var huvudskalvet inträffat. Men det var ett stort skalv med svenska mått mätt, säger han.

Tidiga beräkningar pekar enligt Bödvarsson på en styrka av minst tre på richterskalan. Vid 23:30-tiden fanns ännu inga rapporten om skador på varken människor eller fastigheter.

VK.se återkommer fortlöpande med information under kvällen.

2010-06-15 22:39
Åsikter!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

My family!
Min dotter Halie ♥
Min son Eddy ♥
Min sambo ♥
Sally ♥
Snövit ♥
Kiara ♥